STARE WAZE

Cine este spoofy? Sistemul automat de mulțumire a rapoartelor

thumbsupActualizare: Sistemul automat de mulțumire a rapoartelor nu mai este folosit încă de la sfârșitul anului 2014 când cei de la Waze au reușit configurarea individuală pentru fiecare țară a timpului de viață a rapoartelor.

Probabil că ați tot observat și v-ați tot întrebat cine este „spoofy” de vă tot mulțumește (Thumbs Up) la rapoartele pe care le trimiteți.

Înainte să intru în detalii, am să vă povestesc puțin despre rapoarte și durata lor de viață.

În trecut rapoartele trimise de utilizatori stăteau 15 minute pe hartă, iar pentru fiecare apreciere (mulțumesc / thumbs up) se mai adăugau 7-8 minute. Pentru că acum peste un an de zile nu erau atât de mulți utilizatori (a se vedea pe graficele din București, abia dacă erau 20-30 de utilizatori conectați la același moment), una dintre problemele mari ale aplicației Waze era faptul că un raport stătea mult prea puțin pe hartă și puțini erau cei care le prindeau… Dacă un utilizator trecea prin dreptul raportului și apuca să dea o mulțumire unui raport, atunci raportul se mai prelungea cu 7-8 minute… În ciuda faptului că noi am sesizat acest lucru către Waze, treburile se mișcau cam greu și mi-am dat seama că acest lucru nu avea să se schimbe prea curând.

Astfel, din necesitatea de a prelungi viața rapoartelor pe hartă am creat un sistem automat de mulțumire a rapoartelor astfel încât ele să supraviețuiască pe hartă până la 3 ore maxim, cu posibilitatea în continuare de a da „Nu este acolo” (Not there). Astfel, brusc, Waze a devenit mult mai util utilizatorilor pentru că ei apucau să prindă aceste rapoarte în drumul lor și să le mulțumească sau să le anuleze… Efectul a fost unul foarte bun… imediat utilizatorii au continuat să folosească aplicația Waze fiindu-le utilă.

Într-un final, Waze a decis, acum vreo 3 luni de zile în urmă, să mărească timpul rapoartelor astfel încât acum un raport se păstrează pe hartă 1 oră (dacă nu este mulțumit) și fiecare mulțumire atrage după sine 15 minute. Așadar, în continuare se păstrează nevoie de a mulțumi rapoartelor.

De la ce vine spoofy?

Spoofy vine de la „spoof” care înseamnă decepție, farsă… Spoofy1, Spoofy2, Spoofy3 … Spoofy9 sunt o serie de utilizatori waze creați de mine pentru a putea mulțumi. Există o limită de rapoarte la care un utilizator poate mulțumi. De aceea există mai mulți utilizatori. În IT, mai ales în mediul online, spoof înseamnă a trimite (pachete/mesaje/date/emailuri etc) cu o altă etichetă decât cea reală.

Există un program scris de mine, dacă vreți un fel de „hack” al sistemului (cu acordul celor de la Waze evident) ce rulează la fiecare câteva minute, care monitorizează toate rapoartele trimise de utilizatori și, în funcție de anumite criterii (vechime raport, tip și subtip raport), trimite o mulțumire astfel încât raportul să rămână pe hartă până la maxim 3 ore.

De multe ori când vă opriți în trafic, s-ar putea să vă apară o fereastră prin care sunteți anunțați că ați primit o mulțumire de la Waze.ro. Dar, când deschideți Inbox-ul, veți observa acolo mesaje precum „Raportul tău din trafic a fost mulțumit de 5 utilizatori”, iar când deschideți mesajul veți vedea o listă cu utilizatorii care v-au mulțumit, printre care și spoofy*.

Mai mult, am creat și posibilitatea de a nu mai prelungi un raport la care nu puteți da „Nu este acolo” fiind celălalt sens de mers.

În cazul în care treceți pe lângă un raport și constați că nu mai e valabil, poliția nu mai e acolo sau lucrările s-au terminat, dar nu puteți să eliminați raportul pentru că nu vă apare alerta fiind pe sensul opus, am creat o portiță prin care, sistemul automat de mai sus de care v-am vorbit, să nu mai mulțumească unui raport dacă adăugați un comentariu la acel raport care să conțină unul dintre următoarele cuvinte/construcții: „Not there”, „No more”, „Not any more”, „Nu mai e”, „Nu mai este”, „Liber”, „Nu este acolo”, „A plecat”, „Au plecat”, „Nu e”, „Nu este”, „Fals”, „Spam”, „Flood”, „Clear”. La detectarea uneia dintre aceste cuvinte cheie, programul nu va mai da mulțumire la raport astfel încât acesta va dispărea „natural” de pe hartă în maxim 15 minute, asta dacă nu mai este mulțumit de un alt utilizator.

După cum vedeți, există și posibilitatea de a indica că un raport este de tip Spam, iar raportul este salvat într-o bază de dată, astfel încât avem o unealtă de a detecta cei care abuzează de rapoarte pentru a obține puncte… pe care i-am raportat celor de la Waze, iar ei au luat măsura de a anula punctele acumulate în urma raportării abuzive. Din fericire au existat vreo 2-3 astfel de cazuri. În viitorul apropiat Waze va avea sisteme mai bune de detectare a abuzurilor comise de un utilizator Waze.

Dacă mai aveți și alte întrebări, vă stăm la dispoziție.

Paul Dorneanu (spookyx)

Vezi de asemenea

Cât internet consumă Waze?

Probabil una din cele mai întâlnite întrebări în rândul noilor utilizatori sau celor care vor …

7 comentarii

  1. Veneam într-o zi de la Pitești la București și era vreme urâtă, ploua torențial. În fața mea aveam pe unul care punea alerte de ploaie la fiecare 2-3km. Foarte enervant îți dai seama să vezi mesajul ăla pe ecran. Puteam pierde multe alte alerte mai importante. Era totuși aiurea să dau „not there” pentru că așa cum am zis ploua, dar nici nu puteam să le dau like că mă enervau.

    Să închizi tot timpul popup-ul ăla, mai ales pe vreme urâtă, nu este foarte ușor.

    Cum ar trebui să procedez într-o asemenea situație pe viitor?

  2. Salut. Poți să le ignori… nu prea avem o soluție în acest moment… ce putem spune este că pe viitor, probabil începând cu versiunea 4, alertele de vreme vor fi regândite. În momentul de față nu își prea au sens pentru că mă alertează că plouă când văd deja că plouă. Ar mai fi o soluție, să excluzi de pe harta ta „Pericolele” dar, în acest caz, excluzi toate pericolele care pot apărea pe drum în acest caz.

  3. salut.. am sters datele aplicatiei (pentru ca harta stearsa din cache de un cleaner mi-a facut afisarea fara niciun fel de drum), si, desi am rang de adult (6402 ran, 8606 puncte), apar ca bebe in aplicatie. ce se poate face, in afara de a conduce cei 160 km pentru a redeveni adult?

  4. CiorbaDeBurta

    Acum am inteles cine este Spoofy si ii multumim pentru ca exista.
    Acum as vrea sa aflu cine este WazeBotRo care imi tot pune in cale niste avertizari de lucrari care nu exista (au existat odata acolo, dar s-au incheiat de foarte mult timp)

    • Salut.

      WazeBotRo este o unealtă oferită de Waze pentru a putea implementa rapoarte permanente.

      O mare parte a rapoartelor de drumuri în lucru provin automat de la CNADNR prin intermediul site-ului partener TrafficGuide.ro. CNADNR anunță că pe un tronson de drum, între km x și y se efectuează lucrări într-o perioadă. Astfel, printr-un sistem automat sunt preluate drumurile și puse din loc în loc rapoarte de lucrări. Cunoaștem situația ca în multe zone lucrările s-au terminat și vom încerca pe viitor să facem un sistem prin care să le eliminăm pe acelea care nu mai corespund. Dar va fi greu spre imposibil de știut unde anume sunt lucrările la un tronson de zeci de km de drum. Doar utilizatorii le raportează acolo unde sunt. Cel puțin rapoartele de construcție de la wazebotro nu generează alerte. 🙂

      • CiorbaDeBurta

        Multumesc pentru explicatii.
        Cat despre asta „Cel puțin rapoartele de construcție de la wazebotro nu generează alerte”, nu prea sunt de acord. Chiar n-as fi sesizat aici problema daca nu primeam averizari (pop-up). De exemplu, azi fiind pe sos Colentina/Doamna Ghica am fost informat ca pe traseul meu exista lucrari tocmai pe Camil Ressu/Constantin Brancusi. Mai sunt alte doua astfel de „lucrari” pe care le intalnesc in traseele mele zilnice.

        • Repet: nu generează alerte. Alertele sunt cele când primești alertă audio și vizuală. Tu ce vezi sunt doar pop-upuri care apar când staționezi și poți să vezi rapoartele de pe traseu. Deci nu văd cum te-ar deranja, sincer.